Een bijzondere ervaring… - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Eline Verhoef - WaarBenJij.nu Een bijzondere ervaring… - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Eline Verhoef - WaarBenJij.nu

Een bijzondere ervaring…

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eline

24 September 2008 | Egypte, Caïro

Geen gezwam dit keer, maar een beschrijving van de avond die ik gisteren met Basma doorgebracht heb. Het is de eerste keer dat ik alleen op stap ben met een Egyptisch meisje dat vrijwel alleen maar Arabisch spreekt…

We ontmoeten elkaar voor het hostel waar Basma werkt. Basma heeft haar mooiste kleren aan en make-up op wat ze normaal niet heeft. Ik heb geen idee waar we heen gaan maar Basma weet duidelijk haar weg. Elke keer als we een drukke straat oversteken, grijpt ze mijn hand. We proberen een gesprek te voeren wat vrij moeizaam gaat, maar toch verbaas ik me erover dat we een heel eind komen. Basma heeft al haar Engels-Arabische lesboeken meegenomen. Ik heb mijn aantekeningen van mijn Arabische lessen en een handboekje bij me. Volgens Basma is mijn Arabisch flink vooruit gegaan. Zelf merk ik dit ook. Nog niet eerder heb ik zoveel Arabisch gesproken als gisteravond. We spreken af dat ik Arabisch tegen Basma praat en zij zoveel mogelijk Engels tegen mij, omdat zij graag haar Engels wil verbeteren.

We lopen naar de Nijl waar we op een van de verlichte bootjes stappen. Voor de meeste Egyptenaren is dit een echt uitje. Met zo’n twintig andere mensen varen we over de nijl met keiharde Arabische dansmuziek en discoverlichting. Mensen hier kennen geen schaamte. Eén voor één staan de jongens op om in het midden van de boot hun danskunsten te vertonen. Ik verbaas me over de exotische manier van dansen. Helemaal over de twee meiden die de hele weg letterlijk alles staan te schudden. Basma en ik geven elkaar een blik en schieten in de lach. Met haar engelse boekjes wijst ze telkens aan wat ze wil zeggen. Ze vindt het fijn om bij me te zijn en wil graag goede vriendinnen worden. Hoewel we geen diepe gesprekken kunnen voeren geniet ik met volle teugen. Een gevoel van dankbaarheid overwelmt me. Basma zegt: “Ik ben moslima en jij christen maar dat maakt niets uit, samen zijn we één.”

Na een uurtje staan we weer aan de kant. Basma wil me graag meenemen naar haar huis. “Hoe laat moet je thuis zijn”, vraagt ze. Bijna alle Egyptische meisjes hebben namelijk een tijd dat ze binnen moeten zijn. Ik begin te lachen en zeg dat het voor mij niet uitmaakt. We nemen een mini-bus naar Helwan , waar Basma met haar ouders woont. Helwan is een gebied waar ik nog niet eerder geweest ben. We stappen uit in een donker gat en ik vraag me af waar ik zo terecht ga komen. Vanuit het duister komt opeens een groep blaffende honden op ons af. Basma grijpt mijn arm en begint te lachen, ik geef een gil. Gelukkig, ze doen niks.

Naarmate we verder lopen realiseer ik me dat we in een van de armere wijken van Cairo zijn. De straten zijn niet geasfalteerd. Basma komt uit een arm gezin, daar had ik helemaal niet bij stil gestaan. Ze ziet er altijd verzorgd uit en is altijd vrolijk. Ik voel me schuldig omdat Basma erop staat alles te betalen, zelfs de metro die ik weer naar huis neem. Het huis van Basma is niet meer dan een paar kleine kamertjes, de muren zijn gebarsten en de verf is overal afgebladderd. Basma biedt haar verontschuldigingen aan, “sorry voor dit”, zegt ze met een schaamtevolle blik in haar ogen. Ik zeg dat het niks uit maakt en voel me rot over het feit dat ze zich schaamt tegenover mij. We brengen een bezoekje bij de buren waar net een baby geboren is. In een kleine kamer zitten zo’n tien mensen die naar mijn idee nog niet eerder een buitenlander op bezoek hebben gehad. Ze komt uit Nederland, vertelt Basma. “Allahhh”, roept een van de vrouwen lachend. Het woord ‘Allah’ wordt niet alleen voor God gebruikt, maar ook als kreet wanneer iets je verwondert. De kleine baby wordt meteen in mijn schoot gedrukt, het is net een pop. “Wil je sap”, vraagt Basma’s vriendin. Ik zeg “nee bedankt” met in mijn achterhoofd dat deze mensen de sap beter voor zichzelf kunnen bewaren, maar ze staat erop guavasap voor me te maken. Even later komt ze terug met een dienblad kleine glazen en één groot glas gevuld met sap. Het grote glas geeft ze aan mij.

Het gevoel dat ik bij deze mensen krijg kan ik niet beschrijven. Ze hebben niet veel, maar het lijkt wel alsof ze zich vereerd voelen dat ik bij ze op bezoek ben. Als hier een baby geboren wordt, worden er altijd cadeautjes uitgedeeld aan de visite. Ook ik krijg twee kleine cadeautjes, twee porseleinen beeldjes gevuld met snoepjes. Ik wou dat ik een cadeautje voor de baby bij me had, misschien de volgende keer. Na een halfuur vindt Basma dat het tijd is voor mij om naar huis te gaan, het is tenslotte al half 12.

Voordat we naar het metrostation lopen, halen we nog even mijn tas op bij haar thuis. Basma vraagt haar ouders om geld. Ik zeg dat ze niet voor me hoeft te betalen, maar daar wil ze niets van weten. Zonder te vragen koopt ze een ijsje voor me, zelf neemt ze wat te drinken omdat ze niet genoeg geld heeft voor twee ijsjes.

Het is moeilijk te beschrijven wat ik gisteravond gevoeld heb, maar voor mij was het een ervaring die ik niet snel zal vergeten. Basma belt me bijna elke dag en na gisteravond verwacht ik dan ook dat dit een bijzondere vriendschap gaat worden.

  • 24 September 2008 - 07:39

    Tineke:

    Wow... geweldig!

  • 24 September 2008 - 07:47

    Janienke:

    hee, je vertelde er gisteravond al over, maar indd, dit is echt zo leerzaam voor ons als westerse mensen. Bij ons is het: als we maar niet tekort komen en daar is het: Als ik maar uit kan delen, gastvrijheid. En indd delen maakt gelukkiger dan alles voor jezelf willen houden. Echt super!! Dankjewel voor deze blog. en ik zie uit naar de volgende! Je schrijft namelijk echt leuk. NIet vervelend ofzo om het weer te moeten lezen, maar juist: ah! Leuk weer een stuk! leest lekker weg zeg maar. Heeeel veel succes met Eduard, eigenlijk hoort dat bij de vorige blog maar dat boeit niet. Tot gauw op msn of op de mail
    liefs, Janienke

  • 24 September 2008 - 12:03

    Eline:

    Hee Elien, wat een tof verhaal, heel cool om te lezen! Keep going girl!

    Liefs!

  • 24 September 2008 - 12:55

    Lenie:

    Hee Eline,

    Wat supertof om al je verhalen te lezen zeg! Hoe is je afspraak met Eduard gegaan? Echt bijzonder inspirerend je verhalen! Heel veel succes met alles wat je onderneemt!

    Liefs, Lenie

  • 29 September 2008 - 15:56

    Bertus:

    Ha Eline, met enige (positieve) jaloezie lees ik je verhalen. Supergaaf. Ik wil ook!! En dat terwijl mijn stage ook heel leuk is.

  • 04 Oktober 2008 - 11:57

    Hester:

    Heej Eline!

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Echt bijzonder! Heel veel succes nog daar.

    xx Hester


  • 05 Oktober 2008 - 18:35

    Jacolien:

    Hee Eline!

    Heb net weer even bijgelezen, wat 'n avonturen!!! Super, leuk dat je geniet!

    Groetjes Jacolien

  • 07 Oktober 2008 - 03:19

    Nienke :

    Hey oud klasgenootje,

    Zozo zit je helemaal in Egypte! Super van je dat je die stap hebt durven te zetten! Zo'n ervaring kan alleen maar positief voor je zijn.
    En leuk om te lezen wat een cultuurverschil het is met wat je in Nederland gewend bent.
    Ik hoop dat je een hele leuke tijd gaat hebben daar!

    Liefs

  • 08 Oktober 2008 - 14:03

    DIRIETTA :

    IK KOM NET JE SITE TEGEN JE SCHRIJFT ZO MOOI OP DAT JE HET GEVOEL KRIJGT DAT JE ER BIJ AANWEZIG BENT ECHT HEEL INDRUKWEKKEND IK GA VANAVONMD JE ANDERE BLOGS LEZEN GREOTJES VAN ONS ALLEMAAL

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Caïro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 April 2009

Van de vrijheid terug naar de gevangenis..

14 Maart 2009

Eindpunt in zicht!

21 Januari 2009

Ik ben er weer

02 December 2008

Opgevouwen in de metro

02 November 2008

Ik leef nog!
Eline

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 19194

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: