Vieze mannetjes - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Eline Verhoef - WaarBenJij.nu Vieze mannetjes - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Eline Verhoef - WaarBenJij.nu

Vieze mannetjes

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eline

11 September 2008 | Egypte, Caïro

Cilantro, ik heb mijn werkplek gevonden. Een heerlijk westers café in de buurt van de Amerikaanse universiteit. Ik kom hier nu bijna dagelijks met mijn laptop om te genieten van eindelijk fatsoenlijke koffie en goed werkend internet.

Ik heb besloten dat het tijd werd om hier eens wat uit te gaan voeren en het vakantiegevoel achter me te laten. Afgelopen zondag liep ik een Marokkaanse zanger tegen het lijf, Hatim Ammor (check YouTube) Het blijkt een grote ster in Marokko te zijn. Hij is nu een tijdje in Cairo om zijn nieuwe album op te nemen. Aangezien er in Nederland een redelijk grote Arabscene is, leek het me wel wat om hem te interviewen. Vanavond gaat het dan ook gebeuren, ik ga een beroemde popster interviewen yeah!

Heb weer van alles meegemaakt. Zo heb ik gisteren besloten te stoppen met mijn Arabische lessen en op zoek te gaan naar een andere taalschool. Ik kreeg namelijk privéles van een 47-jarige Egyptenaar die mij net iets te leuk vond. Zo kwam hij gisteren met cadeautjes aanzetten; een walgelijk lelijke sfynx en pyramide. De troep waar alleen kansloze toeristen hun geld aan verspillen. De verpakking was nogal interessant: 'Darling you are so beautiful' Tsja wat moet ik daar nu van denken. De helft van de lessen stelde hij me de meest rare vragen als: "Hoeveel vriendjes mag je in Nederland hebben" en "is er hier al iemand geweest die je heeft geprobeerd te zoenen?" Daarnaast dacht hij dat ik het boeiend vond om mijn kostbare lessen te verspillen aan het kijken van ranzige mtv clips. Toen hij me mee uit vroeg voor komende zaterdag was bij mij de maat een beetje vol.

De lessen hebben weinig inhoud gehad. Gisteren vertelde hij opeens dat ik level 1 had afgerond. Wat houdt level 1 in vredesnaam in? Ik heb geen test, huiswerk, boek of wat dan ook gezien. Alleen amateuristisch geleuter.

Al eerder schreef ik over Lith, een jongen uit Syrie die zo'n beetje zijn hele leven al in Egypte woont. Hij is een grote hulp voor me en helpt me zo'n beetje bij alles hier. Hij beschouwt me als zijn zusje en ik hem als mijn broer. Wanneer ik hem vertel over wat er gebeurd is, voelt hij zich meteen schuldig omdat hij degene is die me aan het language centre geholpen heeft. Ik vertel hem over wat er gebeurd is en vraag hem om zijn mening. Hij legt uit dat deze man mij waarschijnlijk wel als zijn tweede vrouw ziet zitten en dat het beter is als ik per direct stop. Samen gaan we op zoek naar een vrouwelijke lerares om soortgelijke scenario's te voorkomen.

Als ik er over nadenk, vind ik het gewoon ziek dat het uberhaupt in een man van 47 opkomt om iets met mij te beginnen. "Dit is Egypte", legt Lith uit. Die gast is gewoon nog ouder dan mijn eigen pa. Ik leg me er maar bij neer en besluit dat ik hier geen enkele man vertrouw. Getrouwd of niet het maakt hier allemaal geen verschil.

Ook heb ik besloten het contact met mijn 'Egyptische familie' stop te zetten. Al eerder schreef ik over Ahmed en zijn verwende dochters. Sinds de laatste keer dat ik er geweest ben, hoor ik niks meer van ze. Op mijn verjaardag is er geen eens een belletje geweest. Vanaf het begin heb ik al een raar gevoel bij deze familie gehad, maar ik kon er de vinger niet op leggen. Ik probeerde mezelf wijs te maken dat ze wel oké waren, maar na een gesprek met Caddy mijn Australische huisgenoot heb ik besloten geen contact meer met deze mensen te zoeken. Caddy legt me uit dat je je gevoel hier heel serieus moet nemen. Als iets niet goed voelt meteen afkappen. "In dit land kun je maar weinig mensen vertrouwen", legt ze uit. De eerste avond dat ik bij Ahmeds familie was, bood hij me wiet aan. Dit is waarschijnlijk een van de redenen waarom ik er een vreemd gevoel bij kreeg. Daarnaast vertelde zijn dochter van 25 dat ze op haar 12e verloofd is en op haar 18e getrouwd. Inmiddels zit ze in een soort van scheiding. Tijdens Ramadan Breakfast vorige week heb ik haar (ex) gezien. Dure kleding en een duur horloge. Welke vader laat zijn kind in vredesnaam op haar 12e verloven met een 10 jaar oudere man? De enige reden die ik kan bedenken is geld en dat doet mij tot de conclusie komen dat deze mensen niet de moeite waard zijn.

Daarnaast zet ik mijn vraagtekens bij de motieven van Ahmed om mij onder zijn hoede te nemen. Lith: "waarschijnlijk is hij op zoek naar een tweede vrouw". Zucht....

Vandaag ga ik proberen een pers-visa te scoren aangezien ik een verhaal voor het ND ga schrijven over de ramp die hier een aantal dagen geleden gebeurd is. Er is een berg ingestort waarbij tientallen doden gevallen zijn. Waarschijnlijk liggen er nog honderden doden onder het puin. Er gaan verschillende geruchten die ik graag uit wil zoeken. Zojuist heb ik de Nederlandse Ambassade gebeld. Zij vertelden mij dat het zeer moeilijk is om een persvisa te krijgen. Op hoop van zegen dan maar. Als ik hier gepakt wordt tijdens een journalistieke activiteit zonder persvisa kan ik namelijk in de gevangenis terecht komen en dat willen we natuurlijk niet.

Ik brei er weer een eind aan. Om mijn verhaal toch nog positief te eindigen; Lith 21 jaar(Syrie), Mustafa 21 jaar(Egypte) en Mazen 23 jaar(Palestina) zijn mijn matties. Jongens die me met respect behandelen en me overal bij helpen zonder iets van me te verwachten. Lith die me helpt met mijn Arabisch, Mustafa die zichzelf in elkaar laat slaan omdat ze me voor 'hoer' uitmaken en Mazen die me uitlegt hoe deze samenleving in elkaar steekt.

Ik zou zeggen reageer gerust over mijn verhaal en geef je mening!

  • 11 September 2008 - 12:08

    Marnix:

    Hey Eline,
    echt leuk om zo je ervaringen te lezen! Ga zo door en geniet van de mooie dingen en natuurlijk van het lekkere weer :p. Ik heb hier trouwens niks over die ingestorte berg gezien in het nieuws, wanneer is dat gebeurd?
    liefs

  • 11 September 2008 - 17:06

    Nanny:

    Hoi Eline,
    fijn dat het goed met je gaat en heel verstandig dat je gestopt bent bij die egyptenaar met bijbedoelingen. Pas goed op jezelf en we blijven je volgen,
    liefs N.

  • 11 September 2008 - 18:59

    Akketien:

    Wat een engerd!! Bah zeg! Wees voorzichtig! ik heb het wel in het nieuws gezien hoor, goed om daar mee aan de slag te gaan!! Liefs akk

  • 11 September 2008 - 20:24

    Mirjam:

    je kent mij niet. ik lees je verhalen omdat ik zo nieuwsgierig ben naar de mensen in egypte en vooral cairo. ik vind het echt boeiend wat je erover schrijft ook al ken ik je niet. ik ben heel benieuwd wat Mazen vertelde over hoe deze samenleving in elkaar steekt, precies wat zo moeilijk is voor een buitenstaander echt te snappen en aan te voelen, wat is zijn verhaal? geweldig dat je het zo meemaakt en er van geniet, groet Mirjam

  • 11 September 2008 - 21:20

    Henk En Tineke:

    net terug uit bulgarije...nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! ennuh, heerlijk om je verhalen te lezen!!xxx ome h en tante t.

  • 13 September 2008 - 21:20

    Geusje:

    Hoi Eline,
    Je verhalen zijn boeiend om te lezen.
    groet,
    Geusje

  • 13 September 2008 - 21:57

    Annemarie:

    hee eline!
    Van chienn al wat verhaaltjes gehoord over de vakantie en dat klonk heus niet verkeerd haha:D goed bezig daar! wat een bizar land he.. jemig. maar veel suc6 daar dan en fabriceer maar leuke verhaaltjes in elkaar, want et is kei leuk om te lezen!
    doeii!

  • 15 September 2008 - 16:58

    Caroliennnnn:

    Daag Eline,

    Wat maak je toch een hoop mee ;) wel leuk om te lezen zeg.. haha ik moet vaak om je lachen:) en je weet hoe ik brullen kan muwhaha..

    nou hou je haaks.. en stel dat je wel in de gevangenis komt, ik kom je bezoeken:P grapje hoor..

    Liefs Carolien

  • 16 September 2008 - 23:20

    Roelof:

    Waar een 'gut feeling' al niet goed voor kan zijn. Zeker in zo'n regio!

    Succes met alles!

    groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Caïro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 April 2009

Van de vrijheid terug naar de gevangenis..

14 Maart 2009

Eindpunt in zicht!

21 Januari 2009

Ik ben er weer

02 December 2008

Opgevouwen in de metro

02 November 2008

Ik leef nog!
Eline

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 19191

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: